17 aprilie 2013

Mirajul facebook

Facebook-ul suplineste nevoia noastra de a ne striga adevarurile, credintele si principiile in gura mare, astfel incat sa ajunga la urechile tuturor. Ne ofera o paleta mai larga de oameni carora putem sa le impartasim din "intelepciunea" noastra si asta ne da senzatia ca vom reusi noi sa schimbam si sa educam societatea.

Nu este asa, pentru ca tot ceea ce facem este sa tipam unii catre ceilalti seturi de convingeri, siguri fiind de faptul ca al nostru este cel care se afla in proportie de cel putin 80% pe calea adevarului universal.

In rest, dovedim ca suntem swingeri si voyeuri la nivel relational: ne place sa vedem, sa stim, sa ne hranim curiozitatea si sa facem comparatia cu vietile si parerile celorlati, in aceeasi masura in care ne place sa aratam unde suntem, ce suntem, ce facem si ce gandim. Strict din necesarul de a ne gadila orgoliul. Strict din nevoia de a ne confirma pozitia in societate.

A devenit facebook-ul un instrument de a trezi oftica si gelozie in ceilalti (pune poza aia ca sa vada ala, da check-in acolo ca sa stie X etc.). In loc sa comunicam, sa ne cunoastem, sa ne intelegem si sa incercam sa ne cladim o societate frumoasa, jucam teatru, ne atacam pana la paroxism si ne scoatem ochii.
Cand ne intalnim in realitate, ne facem ca nu ne cunoastem.
Cand ne uitam la viata noastra, ne dam seama ce scenarii fictive ajungem sa traim atrasi de mirajul virtualului, pentru ca ne prefacem atat de mult ca suntem ceea ce nu suntem, incat altii ajung sa ne creada altceva decat realitatea le-ar putea-o demonstra- in spatiul virtual, de cele mai multe ori, incercam sa fim ceea ce ne dorim sa fim, nu ceea ce chiar suntem.

Am schimbat doar locul in care ne falim cu ceea ce nu avem si ceea ce nu suntem. Am extins aria de manifestare a rautatilor si a sarcasmului: mastile pe care le purtam crezand ca o sa ii facem pe ceilalti sa se teama de noi si, astfel, sa nu ne atace.

Nimic din ceea ce am scris nu imi reneg mie. Si eu ma fac vinovata de multe dintre cele pe care le-am expus in randurile de mai sus.


MSZ

Niciun comentariu:

Forme de iubire

"- Daca m-as ingrasa, pentru ca mananc mult sau as slabi foarte tare, pentru ca mie imi plac slabanoagele nu m-ai mai iubi? - Ba te...