03 martie 2014

Cat suntem de mici... si de saraci

Lucrarea mea de licenta se intitula „Perspective etice asupra temei razboiului: studii de caz”. Am tratat in ea principalele 3 tipuri de teorii morale care stau la baza legitimitatii razboiului - datorita carora, practic, s-au intemeiat actualele legi din Dreptul International (pacifista, realismul amoral si realismul principial).

In baza celor doua criterii de jus in bello si jus ad bellum (partile componente ale teoriei razboiului drept) se iau deciziile politice actuale in ceea ce priveste declararea starii de razboi (vezi carta ONU). In fine, am simtit nevoia sa va plictisesc cu aceste amanunte pentru a lamuri ca nu sunt chiar pe langa subiect (cel putin la nivel teoretic, filosofic) si ca ceea ce se intampla in Crimeea, in momentul de fata, ne arata ca nu am invatat NIMIC din istorie si din trecut.

Ne lasam copiii sa vada/auda despre aceste atrocitati ce ar trebui sa le para preistorice, nu contemporane... oranduim pentru ei aceasta lume plina de orgolii, de sange, de teroare... si perpetuam un malum in se lasandu-le mostenire un apetit din ce in ce mai crescut pentru bani, putere si control. Si la final, stiti care e partea proasta: ca ORICUM toti murim si ca toata agoniseala noastra este un castel de nisip pe care il vedem puternica cetate. Nemurirea nu se cumpara lasand in urma crime si nedreptati, nemurirea nu poate fi cumparata... la final, pentru noi nu va conta, de fapt, decat ceea ce am trait in forul nostru interior - cat de seci si vlaguiti, sau cat de multumiti si satisfacuti vom inchide ultima oara ochii.

Nu stiu, poate ca sunt ultima naiva a omenirii, dar tot am impresia ca adevaratul nostru rol pe Pamant este triunghiul bine, fericire si iubire. Altfel, am fi fost lasati (de natura, de Divinitate, de cine vreti voi) simple animale ale caror unice griji sa fie mancarea si perpetuarea. Faptul ca suntem inzestrati cu ratiune si simtire arata ca avem alt scop pe lume, dar ne multumim sa ne reducem la instinctele primare de autoaparare si violenta pe care le extindem in cele mai sumbre scenarii si extreme... turbati, desi fizic nu suferim de rabie. Stapaniti de ceea ce ar trebui sa stapanim. Cat suntem de mici si de saraci...

MSZ

Niciun comentariu:

Si mi-ar placea sa intinerim impreuna

Cand ne-am intalnit eram amandoi batrani. Nu, nu in buletine, ci in suflet si gandire. Tu rigid si eu cam acra, niciunul nu mai stia, de fa...