15 aprilie 2014

De la Adam si Eva, la Eu sunt rana si cutitul

Ma gandesc, aproape obsesiv, de vreo doua saptamani la Liviu Rebreanu. In mintea mea vin pasaje din "Ion" si "Adam si Eva" (cine nu a citit aceasta carte sa nu mai piarda timpul si sa o caute).

Cand i-am descoperit scriitura eram destul de mica. Aveam, cred, pana in 14 ani si pofteam la tot felul de lecturi atipice pentru anii ce-i purtam in buletin: Cioran (inca imi aduc aminte ochii mari si ingrijorati ai mamei cand a rasfoit "Cartea Amagirilor" si nu intelegea cum fiica sa poate sa fie fascinata de o astfel de scriitura), Dostoyevsky (trebuie sa il recitesc si cu mintea de acum), Tolstoi s.a.m.d.. Eram flamanda de cunoastere si de recunoastere. Incercam sa imi dau seama cine sunt, de ce gandesc anumit lucruri, daca sunt singura care le cerceteaza prin ganduri noaptea si mai ales mi-l luasem etalon de referinta pe Leonardo Da Vinci (mi-a placut atat de mult asemanarea lui cu o "Enciclopedie Umana", incat tot ce imi doream era sa incerc si eu sa ma apropii de o astfel de reusita).

In fine, ca de obicei, iar m-am ratacit in amanunte si am divagat de la scopul meu initial. Asadar, sa reveim la Liviu Rebreanu si de ce afirmam ca nu imi pot scoate din cap operele sale. Cred ca, dupa ce am citit Adam si Eva, am inceput cu adevarat sa ma gandesc mai bine la ideea de Iubire. Am plans la Ion, citind Glasul Iubirii, ca apoi sa imi transform tot impactul emotional in cercetari filosofice. Si asa am descoperit Banchetul lui Platon. Tot ceea ce incepusem sa citesc despre acest subiect se interconecta, intr-un fel sau altul. Realizam ca oameni aparte se reduceau si ei tot la Eros (Amor). Si atunci, am inceput sa ma intreb daca nu cumva ceea ce pentru zilele noastre pare desuet si perimat, este, de fapt, cea mai mare cauza a dereglarilor noastre umane. Nu cumva uitand iubirea intr-un colt si gandindu-ne ca vom avea timp pentru ea dupa ce ne vom umple de bani devenim alientati?

Glasul Iubirii... strigatul pe care oricat ai vrea sa il astupi, pana la urma va sparge timpanele si celui mai convins surd... iar durerea, acumularea unor dorinte pe care ti le reprimi prin ceea ce crezi tu ca este rational vor pune stapanire pe tine. Si atunci sa vezi ceata de nebuni si de dezorientati cum va alerga stanga-dreapta, cautand implinirea.

Mai avem astazi nevoie de Iubire? Cred ca mai mult ca oricand...

MSZ

Niciun comentariu:

Si mi-ar placea sa intinerim impreuna

Cand ne-am intalnit eram amandoi batrani. Nu, nu in buletine, ci in suflet si gandire. Tu rigid si eu cam acra, niciunul nu mai stia, de fa...