21 iunie 2014

Sa nu mai pocim limba romana (4)

Cu cati de "e" crezi ca trebuie sa creezi?!

Nu cred ca este un secret pentru nimeni faptul ca mi-a placut scoala, in special limba si literatura romana. Realizez, abia acum, ca elevilor nu li se explica in mod CORECT de ce trebuie sa invete anumite reguli gramaticale. Li se impune sa memoreze reguli, fara a li se oferi sansa de a le GANDI.

In fine, aceasta este alta poveste, nu subiectul scrierii mele. De fiecare data cand am probleme in a utiliza/scrie anumite cuvinte, revin la regulile invatate, nu memorate, si aplic, in mod logic, ceea ce spun ele.

Profesorul de romana, din scoala generala (principalul "vinovat" pentru pasiunea mea pentru aceasta materie), mi-a oferit un indiciu extrem de util atunci cand l-am rugat sa imi explice cati de "e" are verbul "a crea" la anumite timpuri verbale si de ce. Mi se parea absurd ca regula sa fie: folosesc de 5 ori cu un "e", de 6 cu doi "e" & co.. Bineinteles, ca totul sta in felul in care se conjuga, dar aveam nevoie sa pot face o paralele pentru a nu fi obligata mereu sa apelez la "sertarele" din memorie, in care luam la rand tipurile de conjugare (I, II, III si IV) si ma apucam sa intocmesc lista verbelor. Nu am o memorie chiar atat de buna.

Ce mi-a dat de facut, pentru a INTELEGE in ce categorie de conjugare intra "a crea"? Am avut de scris, pe ultimele pagini ale caietului de romana, verbul "a lucra". Astfel, am invatat ca, atunci cand nu imi dau seama cati de "e" trebuie sa contina creatia mea, trebuie sa "rup" din lucrare.

Exemple (regula o veti deduce singuri, sper):

1. eu lucrez - radacina verbului, de la forma infinitiva  - cea care da INTOTDEAUNA regulile, este "lucr-". Ce-i adaug? "-ez". Pentru "a crea", extrag radacina "cre-" si aplic "-ez". Asadar, eu crEEz.

2. eu lucrasem - "lucr-" + "- asem", adica eu "cre-" "-asem" -> crEasem.

Simplu, nu?

MSZ

Niciun comentariu:

Pasiuni insemnate

Imi plac semnele. De exemplu cele grafice, pe care le insirui ori de cate ori am inspiratie. Imi plac semnele. Semnele lui pe gatul meu s...