04 iulie 2014

A citi sau a gandi?!

Stiti cum toata lumea va indeamna sa cititi, sa cititi si sa cititi?

Ei bine, eu nu o sa va spun asta. Eu o sa va rog sa ganditi, sa ganditi, sa ganditi. Cunosc oameni care au lecturat tone (ok! exagerez, dar e pentru accentuarea ideii) de carti, dar care au captele la fel de seci ca inainte sa le parcurga. Nu au inteles din ele decat numele personajelor, trei replici si poate ce spunea cate un critic ca a vrut sa zica autorul. Daca ii pui sa dezvolte ei o idee pe baza celor citite incepi sa te crucesti cu maini, cu picioare, cu orice apuci.

Nu am crezut niciodata ca numarul cartilor face diferenta dintre un om destept si altul mai putin stralucit. In cel mai bun caz, faptul ca ai parcurs cateva romane in plus fata de medie te va face sa fii un om cult. Un Google ambulant - il intrebi si incepe sa enumere. Doar ca, asa cum motorul de cautare nu iti spune ce sa faci cu informatia, trebuie tu sa intelegi de ce o cauti si sa o interpretezi, nici memory stick-ul uman nu iti va fi de prea mare folos.

Am intalnit oameni care aveau atat de multe cunostinte incat parea coplesitor, dar care, atunci cand ii puneai in fata unei situatii de viata, se balbaiau si tremurau. Mi-am dat seama ca ceea ce au citit nu a fost decat imprimat pe banda, nu si "digerat".

Ganditi! Ganditi! Ganditi! Un om care gandeste, dar, mai ales, unul care VREA sa gandeasca stie ca cititul ii este principalul aliat, doar ca o va face constient si capabil. Cititul este ca vinul - daca nu stii sa il degusti, ori daca nici macar nu incerci sa afli cum trebuie sa il degusti, nu ai sa ii intelegi nicicand esenta.

MSZ

2 comentarii:

Anonim spunea...

sorry, dar si teoria ta e una falsa, si care a devenit cliseu, ba chiar mi-e teama ca-i si asta o scuza pentru cei care citesc mai putin sau deloc ! am mai auzit la oameni destul de limitati si care-si exrpimau lipsa intertes pentru lectura, citatul " multa carte tampeste". n-am intalnit niciun om care sa fi citit nu tone, dar zeci de carti si sa fie prost, sa nu gandeasca cu mintea sa, sa nu fie creativ, sa nu aiaba o cultura vasta, sa nu fie intelept, sa nu fie destept, creativ etc. doar daca lecturile s-au limitat la sandra bown, lit clicklit si alte basme, dar un om care citeste divers, chiar doar beletristica, dar literatura de calitate, autori consacrati, este asa cum am spus mai sus. Deci, lasati asta cu prea mult citit, mai bine incurajati, ca e destula prostie, si autosuficienta, ignoranta in Ro.

MSZ (Marina Simona Zanfir) spunea...

Reciteste, te rog, finalul. Nu incurajez lipsa de lectura! :)

Si mi-ar placea sa intinerim impreuna

Cand ne-am intalnit eram amandoi batrani. Nu, nu in buletine, ci in suflet si gandire. Tu rigid si eu cam acra, niciunul nu mai stia, de fa...