06 aprilie 2015

Cainele de paza a devenit catelus de companie

Le cer scuze tuturor prietenilor mei jurnalisti si mentionez ca am toata consideratia pentru aceia care fac aceasta meserie cu dedicatie, respectand deontologia si incercand sa protejeze adevarul, nu sa il ingroape.

In 2009 dadeam examen la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii. Am intrat, pe locurile de la buget, si am renuntat plangand, pentru a alege Filosofia. Ani de zile mi-am dorit sa urmez cursurile facultatii de jurnalism, sa am un cuvant de spus, sa arat oamenilor ceea ce multi vor sa ascunda si sa fiu si eu parte din a IV-a putere in stat. Naiva si visatoare, credeam ca voi face aceasta lume daca nu mai buna, macar mai dreapta.

Intentia onorabila, mijloacele, insa, s-au degradat. Presa a ajuns nu doar sa dezinformeze, ci sa manipuleze in cel mai grosolan mod atat opinia publica, cat si personajele ce devin obiectul stirilor si care ajung sa joace tontoroiul doar-doar nu vor fi prea "cosmetizati" si injositi de catre manjitorii de gazeta si papagalii de la TV (nu pot sa ii numesc prezentatori sau ziaristi - sunt foarte putini in Romania care merita aceasta titulatura).

A citi, a asculta sau a vedea stirile si reportajele in ziua de azi este echivalentul unei spalari pe creier. Obiectivitatea este o utopie, in orice domeniu am dori sa o aplicam, dar in cazul mass-mediei a devenit aproape absenta. Circarii au luat locul gladiatorilor, iar noi aplaudam elefantii din cires, in loc sa ne indreptam privirea catre evenimentele ce afecteaza societatea noastra.

Sentintele se dau pe pareri exprimate prin ziare si emisiuni. Oamenii cumpara, mananca, respira si traiesc asa cum li se spune la TV. Orice nimic devine acaparant, in timp ce adevaratele stiri si probleme trec pe langa noi. Ne vom trezi in mijlocul unei furtuni, neintelegand cand s-a format ciclonul, dar vom sta cu ochii lipiti de ecrane asteptand sa primim ordine si instructaje.

Cati dintre voi mai contesta ce spune mass-media? Toata lumea isi da cu parerea pe ce au zis la TV, au citi in ziar sau au auzit la radio. Acesta este monopolul informatiei. Asa am ajuns sa ne formam imaginea despre lume si societate - dintr-o singura sursa, de la un singur stapan. - MSZ

Niciun comentariu:

Si mi-ar placea sa intinerim impreuna

Cand ne-am intalnit eram amandoi batrani. Nu, nu in buletine, ci in suflet si gandire. Tu rigid si eu cam acra, niciunul nu mai stia, de fa...