10 ianuarie 2017

Din abuzati, abuzatori

-sau cum am devenit mai catolici decat Papa in moschea in care predica rabinul dupa rituri ortodoxe-

Traiesc zilele persecutorilor de intrebatori. Gata cu vrajitoarele si ereticii, acum dusmanii omenirii sunt aceia care (isi) pun intrebari.

Mii de ani societatea, firescul, naturalul au evoluat, au prins contur, au existat prin intermediul intrebarilor. Se trezea cate un Ghita (vezi Platon, Arhimede, Aristotel, Kant, Newton, Tesla s.a.m.d.) sa puna la indoiala tacerea si mitul si sa inceapa sa formuleze aceste atrocitati care incheiau fraza cu un carlig cu punct (?). "De ce imi cade marul in cap?", "De ce imi creste apa in butoi?", "De ce oamenii nu vor sa paraseasca pestera?" - imaginati-va sa fi scris Platon "Republica" in zilele noastre, pai "huoa, ba ca te doare pe tine de ce vreau eu sa cred". Cum era daca nu se gandea Rousseau de ce unii au voie sa incalce libertatea altora. Sau daca Nozick si Rowls nu interpretau conceptul de dreptate.

Stiti ce au raspuns atenienii in Razboiul Peloponesiac cand melienii i-au intrebat de ce ii ataca, daca ei nu le-au facut nimic? Pentru ca pot si pentru ca e dreptul lor prin simplul fapt ca au capacitatea. Noroc ca unii s-au gandit daca e suficient argumentul si au trecut la anumite reglementari in materie de drept international.

Astazi, insa, exista o puternica moda de a fi aparator impotriva "de ce-ului". Sa nu indraznesti cumva sa te intrebi "dar de ce ala face aia si nu aialalta?", sau "de ce ala e asa si nu e nu-stiu-cum?". NU AI VOIE sa intrebi! Altfel, apar de nicaieri pacifistii (Gionii cum le zice Diana Deese - de la John Lenon exagerati) care iti vor reprosa ca ii JUDECI. Si tu nu ai voie sa faci asta, pentru ca fiecare e liber sa faca ce vrea el - dar nu chiar toti sunt liberi, dar in rest sunt liberi, dar tu sa nu fii foarte liber - ai inteles?!.

In zilele noastre este aproape interzis sa GANDESTI, pentru ca pana la urma asta inseamna a judeca si a fi capabil de judecata - tu, dintr-o serie de motive, idei, explicatii ALEGI (hai cu libertatea) ce consideri ca este bine si rau (valori pe care s-au construit toate popoarele si civilizatiile pe care le cunoastem).

Nu. Nu mai ai voie. Gata! S-a terminat. Pai cum adica sa te intrebi "de ce?". Ho! Huoa! Cine esti tu sa judeci?

Corect! Cine-s eu sa judec? Cine-s eu sa vreau sa gandesc? Cum sa imi permit asa ceva? Uite unde ne-a adus gandirea!

Nu zic ca ne-a dus in cele mai bune locuri intotdeuna, dar parca nici ultimele raie de tampiti nu trebuie sa ajungem si sa confundam extrema judecatei, extrema intrebarii cu non toleranta fata de oricine ar putea sa spuna "asa ceva". A fi tolerant nu inseamna sa nu te mai intrebi sau sa accepti totul asa cum vine. A fi tolerant inseamna doar sa intelegi ca mai sunt si alte pareri decat ale tale si ca pentru asta nu trebuie sa te duci sa ii iei gatul altuia.

Tutea (credinciosul suprem) spunea despre Cioran (ateul nihilist) ca este mult mai credincios decat multi dintre cei care il accepta pe Dumnezeu pur si simplu. Pentru ca desi Cioran nu crede in El, macar il cauta si incearca sa il gaseasca (prin intrebari si argumente), iar asta il face mult mai capabil sa-L inteleaga.

Problema nu este sa te intrebi si sa nu fii de acord. Problema este sa taci doar pentru ca au hotarat unii ca asta este politically correct si ca stiu ei mai bine. Cat timp nu faci rau nimanui, de ce sa nu te intrebi? - MSZ

Niciun comentariu:

Pasiuni insemnate

Imi plac semnele. De exemplu cele grafice, pe care le insirui ori de cate ori am inspiratie. Imi plac semnele. Semnele lui pe gatul meu s...